Helderse Ren- en Toerclub Door Oefening Krachtig

Welkom op de website van de Helderse Ren en Toer Club Door Oefening Krachtig, HRTC DOK. Onze vereniging bestaat uit twee afdelingen, namelijk Ren/MTB en Toer. Bij de afdeling Ren/MTB kunt u terecht voor trainingen en/of wedstrijden mountainbiken en wielrennen. De afdeling Toer organiseert fietst meerdere keren per week in groepsverband en organiseert wekelijks een toertocht. In de zomer op de racefiets en in de winter op de mountainbike. Heeft u algemene vragen? Dan kunt u natuurlijk ook bij het bestuur terecht. Graag ontmoeten we u ook in levende lijve op ons park tussen de Guldemondweg en de Doggersvaart in Den Helder!

Deze website is tot stand gekomen in samenwerking met Smeders Den Helder


Schijfremmen definitief toegestaan

Onlangs heeft de UCI besloten dat schijfremmen definitief worden toegstaan. De KNWU heeft naar aanleiding van dat besluit besloten om schijfremmen toe te staan bij het wegwielrennen en BMX. Via de volgende link komt u bij de pagina van de KNWU met het besluit.

KNWU besluit over schijfremmen.

Scholenprogramma

Scholenprogramma

In samenwerking met Sportservice , zij verzorgen de sportlessen op de basisscholen, worden er al jaren op het terrein van HRTC DOK MTB clinics gegeven. Inmiddels niet meer alleen voor scholen maar zo nu en dan ook kinderen vanuit een voetbal- of handbalkamp. Tijdens deze clinics worden de mountainbikefietsen van DOK gebruikt die ooit eens aangekocht zijn i.s.m. Sportservice en de KNWU. Recentelijk zijn er ook nog enkele nieuwe fietsen aangekocht voor de vereniging.
In de ong. 1.5 uur worden de klassen verdeeld in groepjes van ong 8 kinderen waarmee dan heel eenvoudig wordt begonnen met mountainbiken. Gaandeweg de clinic worden de heuveltjes en de snelheid wat hoger.  Daarnaast wordt de behendigheid wat opgeschroefd. Alle scholen die hier belangstelling voor hebben kunnen en mogen meedoen. Zo ook de zogenaamde scholen/kinderen met een “rugzakje”. Zo zijn we ook al eens met een aantal fietsen naar bv De Meerpaal gegaan om daar een clinic te verzorgen.
Welke school dan ook: het is leuk en dankbaar om te doen.
Veel kinderen reageren heel enthousiast op deze clinics en een veel gehoorde kreet is dan ook: Ik wil op mountainbiken!! Daarvoor worden dan ook na elke clinic foldertjes uitgedeeld met informatie over HRTC DOK.
De clinics worden gegeven door een aantal vrijwilligers van binnen en buiten de vereniging. Het clubje vrijwilligers is wel vrij klein dus uitbreiding is altijd welkom! Je hoeft niet altijd te kunnen maar als je eens een keer tijd hebt, meld je aan!! Kan bij Wim Erkelens Cooke, mobtel: 06-34377209.

Voor dit jaar staan er al weer 10 clinics geplanned.

Na de zomer gaan we dan ook nog eens fietslessen verzorgen voor kinderen van Schakel aan Zee. Schakel aan Zee heeft als doel anderstalige leerlingen tussen 12 en 18 jaar onderwijs aan te bieden, daar deze leerlingen leerplichtig zijn en een goede start moeten kunnen maken in de Nederlandse samenleving. Voor deze laatste groep ligt de nadruk meer op leren fietsen en deelnemen aan het verkeer

Fietsen en helmen liggen/staan klaar voor de eerste clinic van het jaar:

Onderscheiding voor Wijnand van Leenen

Wijnand van Leenen
Van Leenen was naar de KeyKgezaal gelokt in de veronderstelling dat een ex-college zou worden gedecoreerd. Hij was van 1976 tot zijn pensionering in 2016 werkzaam in diverse functies binnen de divisie Vastgoed & Beveiliging bij het Ministerie van Defensie. Van 1987 tot 1991 was hij coördinator veldtoertochten. Hij is, samen met anderen, een van de oprichters van de ATB toerveldtochten in Den Helder. Van 1985 tot 2001 bekleedde hij diverse functies voor de toerafdeling Helderse Ren- en Tour Club ‘Door Oefening Krachtig’ (HRTC DOK) Den Helder.

In de periode van 2000 tot 2016 was hij voorzitter, lid en aanspreekpunt van diverse Medezeggenschapscommissies. De heer Van Leenen wordt gekwalificeerd als iemand die zich geruime tijd ten bate van de samenleving heeft ingespannen of anderen heeft gestimuleerd. Gelet op de aard, duur, uitstraling en betekenis van de activiteiten heeft het Zijne Majesteit de Koning behaagd de heer Van Leenen te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Uitslagen

Uitslagen

Uitslag 10e Zomeravondcompetitie wielrenwedstrijd dinsdag 10 juli

De uitslag 10e Zomeravondcompetitie wielrenwedstrijd dinsdag 10 juli 2018

A-Klasse
Uits Rug Voornaam Naam
1 4 Rick Breda v
2 3 Mingo Sun
3 7 John Water v/d
4 8 Mark Kos
5 6 Mike Burg v/d
6 1 Ivo Zwaans
7 5 Pim Keetman
DNF 2 Wesley Damiaans

 

B Klasse
Uits Rug Voornaam Naam
1 56 Peter Verplancke
2 53 John Deutekom
3 54 Arnold Boer de
4 52 Marco Oud
5 51 Loek Damiaans
6 57 Pieter Molenaar
7 55 Jeroen Boontjes

Uitslagen MTB clubkampioenschap gereden op donderdag 5 juli 2018 + zomeravond Competitiestand

De uitslagen van het MTB clubkampioenschap gereden op donderdag 5 juli 2018 + zomeravond Competitiestand

Categorie A
1 Siem Elbertsen Clubkampioen ‘18
2 Noud Frankes
3 Fien Meskers
Categorie B
1 Pieter Westbroek
2 Gijs van Langen Clubkampioen ‘18
3 Rianne Damiaans
4 Mathijs Ippel
5 Eoin Struik
6 Tijm Meskers
7 Tom Kievits
8 Tim Smit
9 Rens Meijers
10 Mirthe Wilms
11 Jente Pater
12 Daan Frankes dnf
Categorie C
1 Collin Westbroek
2 Arne Reenders Clubkampioen ‘18
3 Robbin Bregman
4 Tim Brinkman
5 Stan Smit
6 Tom van Boven
Categorie D
1 Shunyo de Neef Clubkampioen ‘18
2 Noël Sterk
3 Lars Wit
4 Thomas Ippel
5 Tom van Zijl
Nieuwelingen/Junioren
1 Mike Boontjes Clubkampioen ‘18
Dames
1 Tanja Ites Clubkampioen ‘18
2 Annika Spoolder
3 Manon Sterk
4 Michelle Brinkman
Senioren
1 Wesley Damiaans Clubkampioen ‘18
2 Yarwin van Straalen
3 Glenn Hatzmann
4 Marco Langeweg
5 Henk Elbertsen
6 Tjerk Terpstra
7 Jos Smit
8 Tom van den Homberg
Veteranen
1 Ed Scholte Clubkampioen ‘18
2 Mark Kos
3 Loek Damiaans
4 Ambro van Straten
5 Rens Sterk
6 Kees Zuurbier
7 Frits Hallensleben
8 Nico van Langen
9 Pieter Molenaar
10 Jeroen Boontjes
11 Erik Majoor
12 Bouke Kok
13 Arnold de Boer
14 Bert Kronenburg
15 Aad van der Laar

Uitslagen 6e De Mossel Projectafbouw zomeravondcompetitie donderdag 21 juni 2018 + Competitiestand

De uitslagen van de 6e De Mossel Projectafbouw zomeravondcompetitie gereden op donderdag 21 juni 2018

Categorie A
1 Siem Elbertsen
2 Noud Frankes
3 Fien Meskers
Categorie B
1 Pieter Westbroek
2 Gijs de Langen
3 Rianne Damiaans
4 Mathijs Ippel
5 Eoin Struik
6 Tijm Meskers
7 Tom Kievits
8 Mirthe Wilms
9 Micha de Bock
10 Tim Smit
11 Rens Meijers
12 Jente Pater
13 Thijs Smit
14 Daan Frankes
Categorie C
1 Arne Reenders
2 Collin Westbroek
3 Robbin Bregman
4 Stan Smit
5 Quinn Bolster
6 Tom van Boven
7 Vera Bisdonk
Categorie D
1 Shunyo de Neef
2 Lars de Wit
3 Noël Sterk
4 Thomas Ippel
5 Tom van Zijl
6 Youri Tigchelaar
7 Ravi Raadgers
Nieuwelingen/Junioren
1 Mike Boontjes
Dames
1 Tanja Ites
2 Michelle Brinkman
Senioren
1 Glenn Hatzmann
2 Henk Elbertsen
3 Marco Langeweg
4 Nick Slijkerman
5 Jos Smit
6 Wesley Damiaans
7 Tom v.d. Hombergh
8 Tjerk Terpstra
Veteranen
1 Ed Scholte
2 Loek Damiaans
3 Ambro van Straalen
4 Martin Vriendjes
5 Roel Minkema
6 Kees Zuurbier
7 Rens Sterk
8 Mike Hatzmann
9 Pieter Molenaar
10 Bouke Kok
11 Jeroen Boontjes
12 Marco Pranger
13 Erik Majoor
14 Erik Strooper
15 Bert Kronenburg
16 Arnold de Boer
17 Peter Mulder
naam:      cat A 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Siem Elbertsen 14 15 15 15 15 15 89
Noud Frankes 15 14 14 14 14 14 85
Fien Meskers 13 13 13 13 13 13 78
naam:       cat B 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Rianne Damiaans 14 14 13 13 14 13 81
Pieter Westbroek 15 15 15 15 15 75
Mathijs Ippel 6 13 10 12 13 12 66
Tijm Meskers 7 12 11 11 12 10 63
Eoin Struijk 5 9 12 10 11 11 58
Gijs van Langen 14 14 15 14 57
Myrthe Wilms 10 11 7 8 9 8 53
Tom Kievits 13 9 9 10 9 50
Tim Smit 8 6 8 7 5 6 49
Rens Meijers 12 7 4 5 8 5 41
Micha de Bock 9 10 6 7 7 39
Jente Pater 4 8 5 6 6 4 33
Daan Frankes 11 4 1 4 3 2 25
Thijs Smit 3 5 2 4 3 17
Sam Onderwater 1 3 3 3 10
Cas van Ijzendoorn 2 2
naam:       cat C 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Collin Westbroek 15 15 15 15 14 74
Robbin Bregman 10 12 14 10 14 13 73
Arne Reenders 11 14 1 14 15 15 70
Stan Smit 12 10 11 6 12 12 63
Vera Bisdonk 8 10 5 10 9 42
Quinn Bolster 11 7 11 11 40
Liam Witte 13 13 11 37
Pepijn Friskes 8 12 13 33
Tim Brinkman 9 13 8 30
Jelte Koopmans 14 12 26
Jade Wuurman 13 13
Tom van Boven 10 10
Anna Bakker 9 9
Coen Wilms 9 9
Kaiyuan Ni 9 9
naam:     cat D 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Noël Sterk 15 15 14 1 13 13 71
Ravi Raadgers 12 10 9 12 9 52
Tom van Zijl 13 12 13 11 49
Lars Wit 15 1 15 14 45
Shunyo de Neef 14 14 1 15 44
Thomas Ippel 13 1 14 12 40
Youri Tigchelaar 12 11 10 33
Roan Schuijt 13 9 22
Koen Bos 11 10 21
Mauro Wuurman 15 15
Silje Bader 14 14
naam:   nieuw/junior 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Mike Boontjes 12 13 14 14 14 15 82
Coen Donker 15 15 15 15 60
Eric Spoolder 14 14 15 43
Pelle van Onze 13 13
Jur van der Star 11 11
naam:   dames 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Tanja Ites 15 14 13 12 15 69
Michelle Brinkman 11 10 10 10 13 14 68
Annika Spoolder 14 11 12 11 14 62
Lola Bakker 15 15 15 15 60
Jessica Glasbergen 13 14 13 40
Manon Sterk 12 11 23
Britta Davidson 14 14
Wendy Koegelberg 13 13
Amber Boks 12 12
Verena Scholtens 1 1
Sofie Mahieu 1 1
naam:  senioren 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Glenn Hatzmann 14 14 12 15 14 15 84
Nick Slijkerman 15 14 12 41
Wesley Damiaans 15 15 10 40
Henk Elbertsen 11 13 14 38
Jos Smit 11 12 11 34
Yarwin van Straalen 13 1 10 9 33
Marco Langeweg 14 13 27
Jan Warmerdam 11 13 24
Araud van Kuijk 12 12 24
Ron Lammes 11 10 21
Tijmen van Rossum 10 11 21
Tjerk Terpstra 12 8 20
Rick van Breda 15 15
Henk Elbertsen 13 13
Ivan Beerepoot 13 13
Jeroen Wilms 10 10
Tom van Hombergh 9 9
Jos Smit 9 9
naam:  veteranen 29-3 12-4 26-4 17-5 24-5 21-6 19-7 6-9 eindstand
Loek Damiaans 12 14 11 15 14 14 80
Kees Zuurbier 13 13 12 12 12 10 72
Rens Sterk 14 12 13 8 11 9 67
Mike v.d. Burg 15 15 15 45
Renzo Cruiming 11 10 9 9 39
Frits Hallensleben 11 10 9 8 38
Jeroen Boontjes 7 3 8 7 5 5 35
Mike Hatzmann 10 9 1 5 1 8 34
Ed Scholte 15 15 30
Marco Pranger 8 7 1 4 4 4 28
Ambro van Straalen 13 13 26
Nico van Langen 14 1 10 25
Mark Kos 10 13 23
Erik Majoor 3 6 7 1 2 3 22
Roel Minkema 7 11 18
Martin Vriendjes 6 12 18
Frans Kingma 1 14 15
Erik Pul 9 3 3 15
Pieter Molenaar 6 1 7 14
Rob Schreuder 1 2 6 2 1 12
Marcel Beukers 11 11
Marco Wilms 4 5 1 10
Bouke Kok 4 1 6 10
Brian Tamis 8 1 9
Aad v.d. Laar 6 1 1 8
Roy van Betuwe 1 4 1 1 7
Bert Kroonenburg 1 1 2 1 1 6
Roel Doves 5 5
Yordy Schuit 5 5
Arnold de Boer 3 1 1 5
Peter Mulder 1 1 1 1 1 5
Jeroen Schutte 1 1 1 3
Erik Strooper 2 2
Willem Eckhardt 2 2
Cees Donker 1 1
Peter Spoolder 1 1

Verslag driedaagse Vael Ouwe 8, 9 en 10 juni 2018

DRIEDAAGSE VAEL OUWE. 8, 9, 10 JUNI 2018

Verslag is nog zonder fotos i.v.m. een probleem met de server.

Met: Annemiek Bakker (DOK) Cor Dekker (NTFU) Wim Grim (DOK) Gerard Krusemeijer (DOK) Anne de Poel (DOK) Henri Roelofs (RTV Toon Jacobs) Jan Steenvoorden (DOK) en Fred Veer (DOK) Op de bagagewagen: Mary Grim. Goeroe: Gerard.

Tekst: Anne de Poel

We hopen dat de lange periode ‘erg mooi weer’ nog even voortduurt, want het verveelt nooit. Maar helaas is dat niet het geval. Grote Vijand Pluvius duikt op bij het aansnijden van de Houtribdijk in Enkhuizen en is actief tot in Uddel (Veluwe) Wel heb je ooit: wekenlang het karretje na het fietsen spiksplinterschoon weggezet in de boet, er hoeft in de verste verte geen dot poetskatoen aan te pas te komen en nu dit. Goed voor plantjes en je haar, maar niet voor deze OMIL (‘Old Man In Lycra’)

Om twee over acht vrijdag 8 juni vertrekken we bij De Kooy. Op naar Rheden, omgeving Velp / Arnhem, een geplande 190 kilometer, via de Houtribdijk, Lelystad, Harderwijk en Apeldoorn. De route is uitentreuren bestudeerd – kaart, computer, hoofd (meer gefietst daar) – dus er zal weinig misgaan.
Voorzitter Gerard is twee minuten over tijd. De vorige keer drie, dus er is hoop. Onze bagage – twee setjes fietskleding, schone pendekken, de tandenborstel en niet te vergeten een pul zonnebrand – is twee dagen geleden ingeleverd bij Mary Grim, de echtgenote van Wim. Zij speelt geen volgwagen, maar koerst in rechte lijn in haar volgeladen vierwieler naar Rheden. Dat betekent: noodrantsoen en regenjack in de achterzak. Jawel. ‘Op’ Van Ewijcksluis voegt de nestor van het weekend in: Jan (71). We druipen om exact 10.30 uur drijfnat (getver) koffielocatie Checkpoint Charlie binnen, midden op de dijk naar Lelystad. Koffie en gebak van de club en ruim de tijd want de pendelbus die van hier vertrekt, is voor 11.15 uur gereserveerd.

Omdat ze gigantisch bezig zijn met die zeewering vanaf dit punt, kun je fietsend niet verder. (gereed juli 2019) Een pendeldienst laadt jou en je karretje in hechte samenwerking met ons in een busje. Een slimmerik laat gedurende de busreis zijn kilometerteller (Strava?) ‘aan staan’ en binnen de kortste keren wijst het schermpje 79 aan, de snelheid waarmee wij en onze fietsen over de dijk verplaatst worden. Namen noemen doen we niet, het is in elk geval niet de clubkampioen van DOK-Toer (die geen fratsen op zijn stuur heeft) Telt het apparaat ook de afgelegde achttien kilometers? Een ander – minder slim – heeft zijn fiets achterstevoren geparkeerd. Daar wordt de afgelegde afstand van het totaal afgetrokken… Ofwel: hij boert achteruit! Nou ja.

Fietspad Lelystad-Enkhuizen per 1 december tijdelijk gesloten

Fietspad Lelystad-Enkhuizen per 1 december tijdelijk gesloten Versterking Houtribdijk Rijkswaterstaat sluit per 1 december 2017 tijdelijk een deel van het fietspad over de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Vanaf dan kunnen fietsers overdag gebruikmaken van een pendelbusje. Dit busje leidt de fietsers en hun fiets op afroep veilig langs de werkzaamheden. De afsluiting is nodig omdat Rijkswaterstaat de de komende jaren versterkt. Het pendelbusje rijdt tussen 2 tijdelijke haltes. Vanuit Lelystad is opstappen met de fiets mogelijk aan het begin van de Houtribdijk, op de parkeerplaats richting de Hurkende Man. Vanuit Enkhuizen kunnen fietsers doorrijden tot Trintelhaven (halverwege de dijk) en daar opstappen. De locatie van de haltes wordt aangegeven met gele bordjes. Bij beide haltes staat een bordje met een telefoonnummer om de pendelbus te bestellen. Vanaf 1 juli 2019 is het hele fietspad over de Houtribdijk definitief weer opengesteld.

Meer info: Website Rijkswaterstaat

In de pendelbus

In Lelystad ontschepen omgeving Hurkende Man. Hij zit er nog steeds. Briljant. Dan na de Batavia en de derde rotonde, links de Knardijk op en deze blijven volgen tot in Harderwijk. Wat mij betreft de mooiste fietsroute naar het ‘vaste land’ van de Veluwe. Rechts de in het nieuws zijnde Oostvaardersplassen. Het fietspaadje is smal en soms wel heel smal als er flinke strobalen dwars over het wegdek(je) liggen. Eigenaar waterschap Zuiderzeeland doet zo te zien weinig aan onderhoud en dat maakt de reputatie er niet beter op.
Jan – even uit balans – maakt een zweefduik in het gras, de gevolgen blijven beperkt. Verderop blokkeren schapen de weg. De grijze viervoeters (soms een zwarte) blijven gelukkig roerloos liggen of stokstijf stilstaan en negeren de acht kleurig geklede fietsers geheel.

Vlak voor Harderwijk nog een valpartij(tje) Het commando is linksom en doorfietsen, maar de kop trekt toch – bocht uit – even aan de remhendels omdat er ook een mogelijkheid tot rechts is. Uw scribent heeft de handjes niet aan de remgrepen en na een lichte aanvaring met Jan ligt ie in het zachte en natte gras. Schade blijft beperkt tot een gebroken handgreep, maar het ding werkt gewoon…

We doorkruisen Harderwijk. De regen houdt ook hier niet op, het lijkt op het fraaie pad door het bos naar Leuvenum en Staverden alleen maar erger te worden. Wat een tranendal. Ook bij Landgoed Staverden is het drijfnat en somber. Te Uddel veroorzaken we in snackbar De Viersprong – soep, patat, koffie – een binnenmeer op de houten vloer. Eenmaal buiten is het droog, een vaal zonnetje breekt door en de stemming slaat om in opgewekt.

Rechtdoor de Aardhuisweg op (6 kilometer vals plat omhoog en omlaag) om einde links Apeldoorn aan te tikken op weg naar de Arnhemsestraat in de richting Beekbergen. Op fietspad Loenen <> Eerbeek loopt Gerard een lekke band op. Hij past de ‘Methode Krusemeijer’ toe: door de lekke een beetje op te pompen om te kijken waar het lek zit, kun je ook (ongeveer) de onheilsplek in de buitenband lokaliseren. En inderdaad, een ongemeen scherp flintertje glas. Gelukkig is het droog … en er zijn vereende krachten. Na Loenen en Eerbeek zoeven we naar Dieren en gaan daar op zoek naar de startplek van de Vael Ouwe morgen zodat we er dan zonder te hoeven spoorzoeken heen kunnen.

Na 190 kilometer waarvan 18 in Jolanda’s Dijkbus arriveren we even na vijven in hotel De Roskam, huiskamer voor twee nachten te Rheden. Het is er ruim, schoon en groot. De bagage is nog onderweg zodat de schrobbeurt even moet wachten. Op het (zonnige!) terras scharen we ons rond een tafel, slepen er acht stoelen bij en bestellen acht (grote) bieren. Vriend Zon neemt een aanvang met het drogen van de fietsschoenen. Hoera.

Vlnr: Annemiek, Wim, Anne, Fred, Henri, Jan, Cor op terras De Roskam. Foto: Gerard

Die zijn doorweekt…sokjes zijn in een vorig leven spierwit, nu gitzwart. Wat regen al niet vermag…Gelukkig heeft de voorzitter oude kranten mee, anders zijn de spatoes (Maleis voor schoenen) morgen niet droog. En dan de fiets: een oud spreekwoord zegt ‘een vieze fiets is niets’ dus wordt er met ondersteuning van de Technische Dienst van het hotel water aangeboord teneinde het karretje schoon te kunnen spoelen. Weliswaar geen hogedrukspuit, maar toch krijgt mijn oude Batavier een flinke poetsbeurt (en een spuitje) in plaats van een douche. Water, een (race)fiets, draaiende delen, lagers, ketting, ik vind het een raar verbond blijven. Na deze opfrissing verdwijnen de fietsen in een keurig afsluitbare fietsenstalling ter opdroging.

Arme Mary; zij staat in de file zo laat ze enigszins terneergeslagen over het praatijzer weten en heeft niemand om tegen te kletsen. Gelukkig zegt Tom af en toe iets tegen haar. Geen lieve woordjes maar iets over het te volgen pad. Plusminus 18.15 uur arriveert ze niettemin opgewekt met onze barang (uitrusting) en na handenschudden, kennismaken en uitgebreid poedelen zitten we om 19.30 uur geknipt en gesteven aan het diner op een ander terras, het dinerterras.
De jongens en meisjes van de bediening delen enthousiast mede wat precies ze zojuist op ons bord hebben gedeponeerd. Je vergeet het terstond want de honger begint stilaan ernstige vormen aan te nemen: veel langer moet het niet duren… Overdreven groot zijn de te verorberen porties niet en buikje is na gezellig tafelen en babbelen maar voor een deel gevuld. Ik spreek voor mezelf…

Op zaterdag zingt een vrolijk deuntje ons wakker. Ons? Gerard, Annemiek en ondergetekende. Miek ligt op een lux kermisbed, vlak voor de open balkondeur. Het was kiezen uit een (stuk duurdere) eenpersoonskamer of deze constructie: bed bijschuiven. Wel zo gezellig …. En een professionele bewaking voor Miek natuurlijk. Na eerder verkregen toestemming (op een in drievoud ingediend rekest) kunnen we al om 07.30 uur ontbijten. Voor niet-fietsers opent de eetzaal om acht uur haar deuren, maar deze regel wordt niet strikt gehandhaafd, want er zitten met ons meer slaperige koppen wakker te worden achter een bak koffie.

Mary (ontbijt wat later, want waarom zou ze zich haasten?) vermaakt zich vandaag op de plek, dat wil zeggen in de hammam, de sauna en misschien wel in het zwembad van het hotel. Relax, baby.
Naar de start wordt het drukker en drukker, maar wij maken ons niet druk. De alternatieve route erheen is een mooi landweggetje tussen de weilanden door, geheel bedacht door Goeroe en de heer of mevrouw G. Armin dan wel collega S. Trava.
De organiserende vereniging is ‘RTC De Veluwerijders’ uit Dieren, een sympathieke fietsvereniging met 180 leden. De Vael Ouwe wordt al sinds 1977 gehouden. Het inschrijven verloopt vlotjes, tenminste als je je NTFU-pas in de aanslag hebt. Vervolgens moet je alsnog op een formulier je geboortedatum invullen, je huis- en je e-mailadres. Om maar eens wat te noemen. En je krijgt een stempelkaart mee.
Van een ingreep aan mijn remhandgreep door een mobiele monteur van FietsNed kan geen sprake zijn. De werkzaamheden ter plekke beperken zich tot kleine handelingen: stuur rechtzetten, bandje op spanning brengen, zadeltje iets bijstellen, spuitje olie hier en daar, remblokje.

Adembenemende Veluwezoom

Na de start is al gauw de Posbank aan de beurt. In volle glorie ligt ze voor ons, en met Mallorca in de benen kan ons niks gebeuren. We komen allen ploeterend, zwetend fietsend boven! Het landschap blijft je daarna verbazen, zo mooi is die Veluwezoom. Het gaat op en neer, grote groepen fietsers en ook de onvermijdelijke autorally is er (weer) Gelukkig rijden ze in tegengestelde richting, maar in afdalingen en bochten is het verstandig goed rechts te houden. De stempelkaart blijft op zak. Geen stempelmens te bespeuren terwijl de verzorgingspost een krentenbol, een banaan en een flesje drinken offreert. Dat is lekker met die warmte. Door maar weer; dan maar geen beker cq. medaille.

Vlak voor Oosterbeek gaat het mis met de Batavier, de stokoude fiets van schrijver.
Ratelende oerwoudgeluiden, een kettingzaag op staal, een ketting die alle kanten opvliegt, de pion en de versnelling blokkeren. Geheel ontredderd staan we in de berm: je probeert wat. Zodra je de beentjes stilhoudt loopt de zaak vast. Body? Benen stil is fataal, vooral lastig in afdalinkjes en in dorpen of steden. Na veel improviseren, licht trappen en voortdurend licht remmend, vindt Kevin Wetzel (op zijn smartphone!) in Arnhem-Zuid Fietsenspecialist Mantel. Kevin is met papa Anton per auto van het hotel in de omgeving naar de start in Dieren gereisd en de jongens fietsen vandaag mee met ons. Mantel Arnhem-Zuid heeft geen tijd als het al zou kunnen en lukken, en het is er – mooi weer – erg druk. Niettemin helpen ze ons vriendelijk, bijvoorbeeld door te bellen naar Mantel-Elst (‘daar sleutelen ze op zaterdagmiddag’) om te laten weten wat eraan schort met het verzoek ons te helpen. Elst ligt niet op de route en de maatjes (m/v) fietsen gewillig mee naar Elst, daarbij het schema voor vandaag (160 km.) Vael Ouwe fietsen – geheel naar de vaantjes helpend. Wonder: de fiets doet het weer even honderd procent. Rara.

In Elst hangend aan de fietshaken wordt de overlijdensakte van de Batavus getekend. Doodsoorzaak: het innerlijke (body) van het achterwiel. Alle inspanning van de monteur ten spijt. ‘Meneer, ik heb een slechte mededeling voor u. Er is niets meer aan te doen’. (hij probeerde te improviseren, want geen body op voorraad) Op exact hetzelfde moment beieren de kerkklokken tegenover de fietsenzaak en komt de lijkwagen voorbij. Bij de kerk drommen mensen samen om de overledene de laatste eer te bewijzen. Toeval? Natuurlijk.
De gehandicapte Batavier en een aangeslagen ik slaan samen het droevige tafereel gade. Ernstig.
Ergo: er kan geen meter meer worden gefietst! Over en uit met de Batavus. De anderen hebben heerlijk een uurtje van koffie zitten genieten op een terras, ik zit al die tijd peentjes te zweten in de fraaie fietsenzaak van Mantel. De monteur is zeker een uur bezig, maar wil geen cent hebben. ‘Service van Mantel, meneer’. Kijk, dat is nog eens fijn. Grote complimenten, firma Mantel!

Goede raad is duur. Topoverleg op het terras. Achterwiel van Anton leasen morgen? Hij fietst immers niet naar Nieuwediep. En past dat dan? Beide wielen hebben een tienvits, dus wie weet. Ik zie Voorrijden Monstertocht dinsdag as. in gevaar komen. Dokter Verdoes heeft op maandag geen spreekuur, dus wat voor oplossing verzinnen we? (voorrijden verplaatsen naar maandag 18)

Onze wegen scheiden zich, de groep vertrekt en Wim belooft terug te komen met zijn limousine om me op te pikken. Het duurt anderhalf uur, maar je zit er prettig en zo’ n beetje alle Elstenaren komen voorbij in de winkelstraat – mensen observeren is amusant tijdverdrijf – en het is prachtig weer.

Wat gebeurt? We tuffen in de Audi Zoveel – Fred is mee voor geestelijke bijstand – naar de finish in Dieren, jatten Antons wiel en klikken dat later bij het hotel probleemloos in in de Batavier. Eureka! Proefritje op het fietspad voor het hotel en het schakelt als een jekko. Batavier accepteert zijn vreemde ‘lichaamsdeel’ liefdevol en ik kan morgen ‘gewoon’ mee naar Den Helder. Een opluchting, doch slaat ook droefenis toe: we hebben vandaag – editie 2018 Vael Ouwe – ongeveer de helft van de geplande 160 kilometer afgelegd… Ik zelfs iets minder, Jan Nestor meer: hij ontsnapt in de loop van de dag uit de groep en kart met gemak de 160 vol. Eeuwige roem voor de sluwe vos uit de polder. De zon is volop gaan schijnen, we zitten aan de finish even lekker bij te komen van de beslommeringen. Er komt geregeld Spa P. (pils) voorbij …

’s Avonds eten bij de buren, een Chinees op 500 meter en houden na afloop een handjesopderugwandeling langs onder andere Begraafplaats en Gedenkpark Heiderust. Er heerst serene rust. Het is een fraaie avond. Op het terras van Roskam (thuis) een halve liter spageel om het af te leren en al op tijd ligt de goegemeente te kooi. Wat een bewogen dag.
Volgend jaar herkansing dan maar? En morgen ook 190 kilometers? En doet het adoptiewiel het wel goed? En wat wordt het weer? Noordoostenwind, weten wij, maar hoeveel, welke windkracht? En blijft het wel droog? Zo maar wat onrustige vragen als je probeert de slaap te vatten … Gelukkig snurken mijn slaapmaatjes niet en kort na het bezoek van Klaas Vaak vallen de oogjes dicht.

Bij het ontbijt de volgende morgen knutselen we een lupaatje (lunchpak) in elkaar. Niet inbegrepen in het arrangement, maar een mens moet het kacheltje brandend zien te houden en veel horeca is op de vroege zondagochtend niet open, zeker niet in de bibleregio.

VTV (Vermoedelijke Tijd Vertrek) 08.15 uur, maar de VTW (Vertrektijd Werkelijk) is 08.37 uur. De route is niet voorgereden en op een punt gaat het even mis. Barneveld staat niet op het papiertje, maar toch belanden we in de eierstad. Als het daar dan ook nog flink openligt, zijn we van het pad af. Een fatsoenlijke omleidingroute ontbreekt en daar kun je boos van worden. Daarna? Van Voorthuizen (tot in Den Helder) heeft schrijver de route in het hoofd. Leien dakje.

Halen we ‘Theetuin Eemnes’, de schitterende, lieflijke en heel ruime plek te Eemnes om te pauzeren? Want dat wordt tijd. De oogjes worden holler en stoppen moet. We halen het na drie en een half uur fietsen. Bikkels! Prachtig weer intussen!

Allen strijken intens blij neer op het vredige, fraaie en lommerrijke terras waar kippetjes en kindertjes tussen de tafeltjes scharrelen. Een prima sfeer heerst. DOK trakteert opnieuw! Dat wordt nog overwerken straks om de kas weer een beetje gevuld te krijgen …

We zitten er bijna een uur. Dan Huizen door waar het centrum ook al open ligt en waar de triatlon van Hilversum ‘oversteekt’. Niettemin vinden we vijf kilometer verder rechts de Meentweg, bos in, om even later bij knooppunt 78 linksaf te slaan, een smal deels onverhard fietspaadje. Verderop gaat het onder de A1 door en na het Admiraal Helfrichpad (een beroemde die Helfrich, want in Dieren hebben ze omgeving startplek ook een laan met die naam) gaat het in Naarden rechts de honkebonk op naar Muiden, vijf kilometer lang met om de 200 meter een drempel. Heul irritant. Links ligt de vaart waarin altijd wel een roeikano door het water klieft. Ook nu.

Bij Ome Ko in Muiden is het als gebruikelijk druk met dit weer. Jaren komen we er om koffie te drinken of iets sterkers. Het bruine etablissement is in die tijd 21 uur per etmaal open: van 03.00 uur tot 06.00 uur dicht. Rechtsaf (Zeestraat) langs Muidense forten en over smalle paadjes de Diemerzeedijk op naar Amsterdam-IJburg. Na de BH-brug bij S114 rechts de Schellingwouderbrug op. Op naar Purmerend. De wind wakkert aan hier op de vlakte, maar wij van Noord-Holland weten niet anders. In P’end belanden we op verzoek van Fred op een busbankje ten behoeve van de inwendige mens. Eten moet. Het is er aangenaam warm, wat een verschil met vrijdag jl. We overwegen hierna een korte stop (koel drankje) in Middenbeemster, maar dat is te dicht op dit pauzetje. Je bent dan net weer op gang. Het wordt Avenhorn, de tent waar tussen de gelagkamer en het terras een drukke weg loopt en het bedienend personeel (maar jij ook) constant links dan weer rechts dan weer links moet kijken. Tijd voor een zebra, of een verkeerslicht, dunkt me, maar sinds mensenheugenis is deze situatie hier zo.

Gevaarlijk terras te Avenhorn met vlnr: Fred (half zichtbaar) Anne, Jan, Wim en Henri

Op de Westfriesgedijk kruisend met de Slikkerdijk nabij Anna P. neemt Jan met een vrolijk ‘bedankt’ afscheid, Annemiek doet dat een stukje verder, in haar woonstee ’t Zand. Om 18.15 uur is afdeling Julianadorp na 193 vandaagse kilometers thuis, waar ik verdrietig constateer dit weekend ‘maar’ 425 kilometer gefietst te hebben in plaats van de verwachte 540. De medestrijders komen door al die wonderlijke gebeurtenissen ook niet aan dat getal.

Jongens en meisje, het spijt de Batavier en mij oprecht. (adep)

Verslag Groningen – Maastricht

Groningen – Maastricht.

Velen rijden wel eens een toertocht maar sommigen pakken het flink aan. Zondag 10 juni deden Gerard Top en Sietze de Jong dat ook. Soms uit de gein en soms als prestatie. Zo ook de rit Groningen naar Maastricht. Velen hebben daar een beeld bij maar het zou ook maar zo Maastricht – Den Helder kunnen zijn of Den Helder – Maastricht met alle herinneringen en historie bij HRTC DOK.

Drie dagen van tevoren beslissen omdat het weer en de windrichting niet ongunstig zijn. Met Z4 naar het zuiden fietsen doe je niet.Beetje temperatuur is ook van belang om lekker te kunnen rijden. De route achter de computer uitgezet via Strava waar onze wielerfanaten hun data uploaden en daar maakt Strava de favoriete routes mee.De route gaat van Groningen naar Keppel en van Keppel naar Maastricht en door Duitsland.

De wind, N2-N3 is goed, de temperatuur 15-26 graden, is goed en de stemming zit er in voor de zaterdag. Vrijdagavond slapen in Groningen en de wekker staat om 04.30 uur. Man, man wat is het vroeg. Alles loopt volgens plan en we zitten om 5.05 op dit fiets en we scheuren door het “stille” Groningen richting Eelde. In Beilen vindt een schroefje op de weg zijn ingang bij de achterband van Sietze…… lek. Snel band verwisseld maar door de hoge velgen biedt alleen de handpomp uitkomst. CO2-houder past niet….pech. We rijden door richting Hoogeveen naar Ommen en de achterband is niet hard genoeg. De CO2-houder van Gerard past net en de band wordt vol geblazen. Even eten en drinken en doorrrr. Bij Nijverdal gaan we over de Holterberg en sparen we onze krachten en bij de afdaling toch effe de 58 km. aantikken. We gaan op zoek naar koffie en alles is nog dicht. In Laren vinden we een leuke gelegenheid. We drinken een dubbele (jawel) expresso met aardbeiengebak en vervolgen onze weg.

Bij Stokkum (nabij Emmerich am Rhein) kunnen we niet de A12 over want de brug ligt er uit en dat is slecht aangegeven. Op de telefoon met Google rijden we richting ’s Heerenberg om vervolgens de “Rhein” over te steken richting Kleef. We vinden daar ook een tankstation en laten het water en de cola goed smaken. We eten nog een pannenkoek er rijden verder want het doel is Horst op 240 km. De temperatuur stijgt en ook het aantal e-bikes op het fietspad want het is supermooi weer.

Bij Aijen zijn werkzaamheden en we worden omgeleid en we rijden richting Well en steken de Maas over. Even later stoppen we bij het Park Hotel in Horst waar echtgenote Helga staat met de auto. Nat van het zweet en Sietze is wit uitgeslagen van het zout. We eten en drinken wat en ik trek schone kleren aan en vul de bidons. Helga vindt dat ik er niet fris uitzie en zo voel ik me ook. Nog 90 km. te gaan en die afstand heb ik vaker gereden. Niet te veel nadenken hoe ver dat nog is. Even later jakkeren we door Baarlo richting Roermond.

Maastricht is nog ver…..

Via Maasbracht langs de Maas naar Maastricht. Onderweg kopen we nog een ijsje (Raket) en een flesje water en we vragen of Maastricht nog ver is…..40 km. wordt er gezegd. We vertellen dat we uit Groningen komen en om 5 uur zijn vertrokken. Alle mensen die er zitten horen ons verhaal met bewondering aan. Zelfs de man in de snackwagen wordt deelgenoot van onze rit…….  En alles in het Limburgs. In Roosteren moeten we maar even stoppen. Uitputting?…..de warmte?   Moet bijna over mijn nek en toch maar even drinken en een halve ontbijtkoek erin.

Even later rijden we weer 35 in het uur met Sietze voorop. Hij heeft nog nooit meer dan 200 km. gereden en heeft deze dag goede benen en ik zit in zijn wiel……leeg. Wordt het tobben met Top?

Meerssen rijden we binnen en het is niet ver meer en spoedig staat er het bord “MAASTRICHT” .  Yes we did it.  De vermoeidheid is snel vergeten. Binnen 5 minuten is de volgauto er en we laden de fietsen in, op weg naar Julianadorp. Helga heeft voor blikjes koud bier gezorgd ….. fantastisch! Nog even langs de MAC en we kunnen er weer tegen. We zetten Sietze in Joure af. Hij wordt door Marie-Jose opgehaald en wij rijden door naar Julianadorp. Om 23.15 we ploffen op de bank met een biertje en het lampje gaat uit…Volgende morgen om 8.00 uur in Emmeloord zijn.

Statistiek Groningen Maastricht: 336 km. met 29 per uur gemiddeld; 11:38 uur fietsen, 651 hoogtemeters: 7688 calorieën: de gemiddelde hartslag s 120 bpm., het gemiddelde vermogen 165 W.

Sietze dank voor de mooie rit en Helga dank als “soigneur”. Volgende keer Marie-Jose ook mee want die moest jammerlijk genoeg werken

Je hoeft niet gek te zijn om zo’n rit te doen maar het helpt wel.

Ook mee voor een Monstertocht? Zaterdag 23 juni. Klik hier!!!

Toertocht “Omgeving Medemblik” op zaterdag 16 juni

Koffie(+) tijdens toertocht “Omgeving Medemblik” op zaterdag 16 juni

HRTC DOK toer organiseert zaterdag 16 juni een toertocht naar Medemblik. De tocht wordt in tegenstelling tot de meeste andere tochten op zaterdag verreden vanwege vaderdag. Eigenlijk vreemd, want je zou verwachten dat op vaderdag juist vader mag beslissen wat er gedaan wordt. De (klein)kinderen verwachten echter dat vader thuis op hen zit te wachten om zijn kado’s in ontvangst te nemen.
Afijn als zaterdagmorgen moeder gaat fietsen zal vader boodschappen moeten gaan doen om zijn visite wat lekkers te eten of drinken te kunnen geven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we een vrouwelijke wegkapitein hebben voor deze tocht. De route is heel (on-)voorspelbaar, zoals vrouwen kunnen zijn, soms recht op het doel af en daarna weer gekronken.
Koffie(likeur) wordt er gedronken bij eetcafé De Twikkel die vanaf de “onderkant” benaderd wordt. Voor de koffie wachten op een ophaalbrug is dan ook niet aan de order.
Informatie kun je opvragen bij Annemiek Bakker 0224-591287 of c.a.bakker@quicknet.nl.
Start is om 08:00uur vanaf de DOK-kantine aan de Guldemondweg.
Afstand 90km. Het dragen van een helm is verplicht tijdens de tocht.

theo schra

rabobank

govers

Forte

Loek

kolkman

Bpouwcenter Govers

De Mossel Projectafbouw

DOK op Social Media

Weer

Weersverwachting Den Helder

HRTC DOK

Guldemondweg Postbus 4018 1780 HA Den Helder Tel. 0223 637 576

Route