Gedragsregels

Gedragsregels tijdens trainingen

Gewenst gedrag Ongewenst gedrag
Kom op tijd Schelden, uitlachen, intimideren en pesten
Behandel elkaar met respect Zonder overleg de training verlaten
Help elkaar bij pech of calamiteit De training verstoren
Wacht op elkaar, neem een achterblijver mee Wegrijden of opzettelijk achterblijven
Luisteren en opletten als de trainer iets uitlegt Sport of energiedrank
Volg de aanwijzingen van de trainer op Eten tijdens de training, gelletjes
Een bidon met water Gevaarlijk gedrag in het verkeer
Eet voor de training Opzettelijk slippen, naast het pad rijden
Respecteer de verkeersregels Aan de kant schreeuwen, te snel passeren
Respecteer de natuur
Benader en passeer voetgangers rustig en groet
Zorg dat je materiaal in orde is
Zorg voor een binnenband en pompje

Tijdens wedstrijden MTB

Sportief gedrag Onsportief gedrag
Lachen Boeren
Een “schoudertje” mag, handen aan het stuur Iemand omduwen of aan de kant kwakken
Inhalen daar waar het kan Inhalen waar het niet kan (bijv. een krappe bocht)
Sprint in een rechte lijn Van je lijn afwijken in de sprint
Volg het parcours Naast het parcours rijden, afsnijden
Snellere renners laten passeren Snellere renners opzettelijk hinderen
Achterblijvers waarschuwen als je wilt passeren Schreeuwen, schelden, vloeken, intimideren

Tijdens wedstrijden (wielerbaan)

Sportief gedrag Onsportief gedrag
Rij op je lijn, geen onverwachte stuurbewegingen Slingeren of onnodig van lijn veranderen
Inhalen alleen daar waar het kan In een bocht binnendoor inhalen
Sprint in een rechte lijn Van je lijn afwijken in de sprint
Achterblijvers waarschuwen als je gaat passeren Zonder waarschuwing er langs scheren
Rechts op de baan gaan rijden als je bent gedubbeld Geen ruimte geven als je wordt gedubbeld
Elkaar waarschuwen voor achterblijvers Duwen, ook met schouder
Raak elkaar niet aan, handen aan het stuur Aanhaken bij een hogere klasse
Alleen inhalen bij je eigen klasse Schreeuwen, schelden, vloeken of intimideren
Denk om je taalgebruik

Toerfietsen

Regels in de groep Tekens in de groep
Er wordt als groep gereden. Dus samen uit, samen thuis Als er gestopt moet worden geven de voorrijders een stopteken met de (linker) arm recht omhoog en roepen “STOP”. De groep geeft het stopteken door naar achterSlingeren of onnodig van lijn veranderen
Er wordt rekening gehouden met nieuwe deelnemers in de groep Als de weg vrij is, geven de voorrijders een teken met de (linker) arm omhoog naar voren wuivend en roepen “VRIJ”. De groep geeft het teken door naar achter
De voorste fietsers waarschuwen andere weggebruikers tijdig en vriendelijk Bij rechtsaf: voorrijder met arm rechts en roept: “RECHTS”. De groep geeft de roep door naar achter. (verplicht volgens de verkeersregels)
Als iemand het tempo niet aan kan laat de wegkapitein de betreffende persoon op de tweede rij fietsen en/of wordt het tempo aangepast Bij linksaf: voorrijder geeft dit aan met arm naar links en roept: “LINKS”. De groep geeft de roep door naar achter. (verplicht volgens de verkeersregels)
Bij een klim wachten we bovenaan tot de laatste boven is (niet meteen weer vertrekken gun ook de laatste dat hij of zij op adem komt) Bij obstakel rechts van de weg of inhalen van mede weggebruiker: de voorrijders roepen duidelijk “VOOR”. De groep geeft de roep door naar achter
Er wordt altijd met de handen op of bij de remmen gereden Bij obstakel links van de weg of tegenligger: voorrijders roepen duidelijk: “TEGEN”. De groep geeft de roep door naar achter
Niet rijdend, achterom kijkend een gesprek voeren Bij obstakels in of op het wegdek wordt luid de naam van het obstakel geroepen en met de arm naar beneden naar het obstakel gewezen. De groep geeft de roep door naar achter
Nooit abrupt van richting veranderen of remmen, maar langzaam uitrijden Wordt er “RITSEN” geroepen dan dient men achter elkaar te rijden. De groep geeft de roep door naar achter en geeft de ritser de ruimte
Als men in de berm rijdt niet de weg/het fietspad weer oprijden maar remmen en stoppen en voorzichtig de weg weer op gaan Indien de groep wordt ingehaald (fietser, auto, o.i.d.) roep dan luid: “ACHTER”. De groep geeft de roep door naar voren
Niet mobiel bellen (of ander apparatuur) bedienen tijdens het fietsen Bij rechtdoor: voorrijder roept: “RECHTDOOR”. De groep geeft de roep door naar achter
Wees alert en blijf geconcentreerd Zijn er problemen roep dan luid: “LEK”
Elke deelnemer wordt geacht persoonlijke gegevens (identificatie) bij zich te dragen
Drink en eet op tijd maar wel op een rustig moment
Bij pech (bv lek) rijdt iedereen naar een veilige plek. Ga, indien mogelijk, van de weg of fietspad af. Er wordt gewacht en geholpen bij de reparatie
De tochten zijn geen wedstrijden (gedrag tegenover andere weggebruikers)
Ga uit van groepen van maximaal 14 personen
Bij twijfel over de richting rustig rechtdoor fietsen (indien mogelijk)
Iedereen wordt geacht deel te nemen op een goed onderhouden fiets
Houd voldoende afstand

Toerfietsen tips omdat voorkomen beter is dan genezen

Tips Videoinstructie met Karsten Kroon bekijken.
Draag goede kleding (handschoenen & helm) Heer in het verkeer deel 1 : https://www.youtube.com/watch?v=3Kume1JXzwg
Wees je er bewust van dat je als fietser altijd verantwoordelijk bent voor je eigen rijgedrag/stijl je bent en blijft weggebruiker, net als ieder ander Heer in het verkeer deel 2 : https://www.youtube.com/watch?v=rbUAR4Vc6Jo
Rij op deugdelijk materiaal
Spreek de route van tevoren af
Vermijd kuddegedrag
Kijk zelf goed uit en vertrouw niet blindelings op voorganger(s)
Overzie situaties van tevoren (net als bij het motorrijden)
Rij niet te dicht op je voorganger
Rij niet te dicht op de kant
Rij niet voortdurend op kalkstrepen (zeker niet in bochten)
Neem je snelheid in acht
Rem met beleid (gelijkmatig met beide remmen)
Stop bij ORANJE stoplichten!
Stop bij overstekers!
Bij inhalen op smalle paden, laat je horen, geef informatie over de groepsomvang, minder snelheid en geef “LAATSTE” aan!

Toerfietsen tips omdat voorkomen beter is dan genezen

  • Draag goede kleding (handschoenen & helm)
  • Wees je er bewust van dat je als fietser altijd verantwoordelijk bent voor je eigen rijgedrag/stijl je bent en blijft weggebruiker, net als ieder ander
  • Rij op deugdelijk materiaal
  • Spreek de route van tevoren af
  • Vermijd kuddegedrag
  • Kijk zelf goed uit en vertrouw niet blindelings op voorganger(s)
  • Overzie situaties van tevoren (net als bij het motorrijden)
  • Rij niet te dicht op je voorganger
  • Rij niet te dicht op de kant
  • Rij niet voortdurend op kalkstrepen (zeker niet in bochten)
  • Neem je snelheid in acht
  • Rem met beleid (gelijkmatig met beide remmen)
  • Stop bij ORANJE stoplichten!
  • Stop bij overstekers!
  • Bij inhalen op smalle paden, laat je horen, geef informatie over de groepsomvang, minder snelheid en geef “LAATSTE” aan!

Heer in het verkeer

Bekijk voor nog meer tips onderstaande video’s van Karsten Kroon. Deel 1 gaat over de basisetiquette en het sociale weggedrag van wielrenners, om de groep dynamisch en veilig door het verkeer te manoeuvreren. Deel 2 gaat over de schone kunst van het waaierrijden, ook in groepen groter dan zes.

Overzicht tekens

Wat roep je? Welk teken geef je? Wat doe je?
Stoppen Linkerarm omhoog Rustig afremmen en stoppen
Vrij Linker arm omhoog naar voren wuivend Oversteken van een weg
Rechtdoor T.b.v. duidelijkheid waar twijfel is Arm omhoog naar voren wuivend
Recht Arm uitsteken naar rechts Rechts afslaan
Links Arm uitsteken naar links Links afslaan
Voor Obstakel rechts van de weg Rechterarm naar achteren en wuivend
Tegen Obstakel links van de weg Linkerarm naar achteren en wuivend
Paal, gat, etc. Obstakel in of op de weg Arm naar beneden wijzend
Achter Ingehaald worden door een auto, fietser, etc Wordt van achteruit de groep naar voren geroepen
Lek Lekke band of technisch probleem Wordt in de groep geroepen. Men remt rustig af en gaat zoveel mogelijk rechts van de weg staan.

Gedragsregels trainers

HRTC DOK  trainers zijn opgeleid en gecertificeerd door de KNWU als trainer of assistent. Tevens vraagt HRTC DOK een Verklaring Omtrent Gedrag aan voor al haar trainers om zo meer zekerheid te verkrijgen over het verleden van haar trainers. Hiermede hoopt de vereniging een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor haar leden.
Bij het werven van nieuwe trainers en assistenten worden onze normen en waarden duidelijk kenbaar gemaakt en wordt er aangegeven dat het overleggen van een VOG een vereiste is.