Zondag 19 mei staat bij DOK de toertocht naar ‘Checkpoint Charlie’ op het programma. Een tocht van Den Helder naar de Houtribdijk die Enkhuizen en Lelystad verbindt. Halverwege deze dijk bevindt zich het restaurant “Roadhouse Checkpoint Charlie”, waaraan deze toertocht zijn naam ontleent.

Fietsroute Den Helder – Checkpoint Charlie

’s Morgens open ik de kantine om half acht en ik ben benieuwd wie er op deze toertocht afkomt. Het duurt even voordat de eerste deelnemer zich meldt. Jan Brinksma stapt als eerste de kantine binnen, waarna er zich uiteindelijk nog elf fietsers melden. Onder de deelnemers ook Wijnand, Anne en Jan Steenvoorden die alle drie mee waren bij het verkennen van deze tocht en dus de route globaal kennen.

De groep deelnemers bevat veel sterke fietsers en ik stel daarom tijdens het openingspraatje voor om regelmatig te rouleren tijdens de rit. Iedereen die meedraait op kop kan zo zijn steentje bijdragen en je spreekt onderweg de verschillende deelnemers. Op de heenweg is de windrichting uit het noordwesten en dus gunstig voor ons. De route voert ons via Breezand, Oudesluis, Barsingerhorn, Lutjewinkel en de Westfriesedijk naar Aartswoud. Er wordt door iedereen alert gereageerd op veranderingen van wegsituaties en dat geeft een veilig gevoel. Ik rij in de buurt van Jan en Wijnand en verander van plek, zodat de routekennis wat beter verdeeld is over de groep. Na Abbekerk steken we via het viaduct de A7 over, waarbij de aanloop van het fietspad onlogisch is en lastig is om de fietsers op kop te instrueren. De route voert nu verder via Oostwoud, Hauwert en Westwoud naar de Zesstedenweg die ons naar Enkhuizen brengt. Het zonnetje komt eindelijk tevoorschijn als wij op de Houtribdijk fietsen en tegelijkertijd komen ook de zwermen muggen tevoorschijn. Gelukkig houdt dit niet lang aan, want vanaf het punt waar het fietspad aan de noordzijde van de grasdijk ligt zijn wij van die beestjes verlost. Wij rijden met een gangetje van 32-34 kilometer per uur, maar zijn even gestopt met rouleren. Na het naviduct valt er af en toe een gaatje en is een gestaag tempo gewenst.

Bij de koffiestop vragen we ons af of het verantwoord is om buiten te gaan zitten vanwege de muggen/vliegen. Het blijkt mee te vallen echter als Jeroen Onderwater een stoel in de buurt van een struik pakt komen die beestjes even in beweging. We laten ons de koffie, appeltaart en een enkeling een pannenkoek goed smaken. André Struijk vraagt een serveerster een foto van onze groep fietsers te maken en dat doet zij dan ook.

Koffiestop bij Roadhouse Checkpoint Charlie

Tijdens de terugweg hebben we vaker de wind tegen en meteen beginnen we op de Houtribdijk met rouleren. Korte aflosbeurten met een lengte van ongeveer tweehonderd meter en een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur. Menno Laagland heeft last van een gebroken spaak in zijn achterwiel, maar kan daar nog wel mee fietsen. Na Enkhuizen te zijn gepasseerd stoppen we even om de spaak te verwijderen of te fixeren. Niemand heeft een spakenspanner bij zich en daarom wordt de gebroken spaak om een andere spaak gebogen. Zijn velg heeft wel een behoorlijke slag maar heeft daar qua remvermogen weinig last van, omdat hij schijfremmen heeft. Toch fietst het niet lekker en Menno blijft wat achter in de groep hangen.

Voor Grootebroek slaan wij af naar Andijk en komen verder via Onderdijk bij Medemblik uit. Bij het oprijden van de weg langs de dijk moeten we om voorrang aan autoverkeer te verlenen een noodstop maken. Iedereen reageert alert en zonder problemen vervolgen wij onze weg weer. Af en toe valt er een gaatje en moeten de enthousiaste koprijders zich even intomen. Op sommige stukken moeten we flink opboksen tegen de wind en nemen de sterkere rijders het vaakst positie op kop in.

Op de Cultuurweg stoppen we even voor Jan Brinksma met zijn nieuwe Willier fiets. Zijn zadel is wat gezakt en hij voelt zijn dijbenen groeien/verzuren. Ed Holwerda leent zijn toolset aan Jan om de inbusbout stevig aan te draaien. Wijnand rijdt sinds deze week ook op een Willier fiets nadat hij een scheurtje in zijn Specialized frame had ontdekt. Verdoes stelt het frame ter beschikking en Theo Bakker heeft in recordtijd alle fietsonderdelen overgezet naar het andere frame.

Jan Warmendam, 25,5 jaar oud en is dan ook de jongste, heeft nog niet eerder een tocht van 140 kilometer gereden. Hij rijdt net zoals Jeroen Onderwater, de tweede REN’er in de groep, heel goed mee. Overall genomen hebben we een lekkere tocht met zijn dertienen gereden en dat is zeker voor herhaling vatbaar. Bij terugkomst wordt vastgesteld dat we met een gemiddelde van ruim 28 kilometer per uur de tocht hebben volbracht. De tocht wordt in de kantine onder het genot van een drankje geëvalueerd.

 

Gerard Krusemeijer